jordanie2019.reismee.nl

Aqaba en einde van de reis

Moe van het slechte slapen rijden we naar Aqaba een kustplaats aan de Rode Zee. Het ligt recht tegenover Egypte en Eilat ( Israel)
Het is gelukkig niet heel ver en we kijken uit naar een lekker bed en vooral goede airco en een zwembad.
Alles komt uit behalve de goede airco. Die is er wel, maar onze kamer ligt pal op de zon en met 42 graden buiten trekt de airco dat niet.
We dumpen onze spullen om snel even een duik in het zwembad te nemen en vervolgens ergens een hapje te gaan eten. We blijven 2 nachten hier.Een beetje uitrusten van alle indrukken.
Als we buiten komen klapt de hitte je in je gezicht. Het is ook net of de wind die er staat als een hete fohn in je gezicht blaast.
We besluiten aan de haven wat te eten. Normaal zou je lekker op een terrasje willen zitten, maar hier wil je alleen maar binnen in de airco.

We eten samen met de Belgen (Klimteam 2) en de vriendinnen.
Na het eten zakken we allemaal in en lopen we terug naar het hotel om even te gaan liggen en wat uurtjes bij te slapen.
We spreken met Hans en Patrick af om aan het einde van de middag even wat winkeltjes te bekijken.
De lunch lijkt bij mij wat verkeerd te zijn gevallen en ik moet af en toe rennen naar de wc.
Als we dan ook op pad gaan en ik al snel een toilet nodig heb, duiken we de McDonalds in. ( ja die hebben ze hier natuurlijk ook)
We drinken wat en sturen een bedelend meisje weg.
Na de Macdonalds zoeken we wat naar de winkeltjes en kopen wat kleine dingetjes. Als ik weer nodig moet mag ik bij 1 van de winkeltjes op de bovenverdieping tussen de dozen even naar de wc. Je raad wel hoe het daar was, maar goed het is er weer uit.
We lopen verder en ik geef aan liever naar het hotel te willen. De mannen besluiten trek te hebben in een biertje, maar dat wordt hier maar weinig geschonken en meestal alleen in de betere hotels. In de buurt van ons hotel zitten meerdere grote hotels en opeens ontpopt zich een ware hoteltocht. Waar andere een kroegentocht houden, houden wij een hoteltocht. We hebben 4 belangrijke voorwaarden, op volgorde van belangrijkheid : Bier, schoon toilet, airco en wifi.
We gaan van hotel naar hotel en in hotel Golden Tulip hebben we prijs, alle de voorwaarden zijn aanwezig. Als de receptionist ons naar de bar brengt zijn we enigszins teleurgesteld. De airco is niet koud genoeg en de wifi doet het niet. Snel worden de biertjes leeg gedronken en vervolgen we onze hoteltocht. Ik denk dat we er wel zeker 6 hebben gehad. Uiteindelijk besluiten we naar het Hilton te gaan, waar ze een roofbar hebben. Klinkt interessant en de prijs van het bier maakt de mannen imiddels niet meer uit.
Onderweg komen de vriendinnen weer tegen en moeder en dochter en uiteindelijk belanden we met zijn allen op het dak van het Hilton. Prachtig is het er en we hebben schitterend uitzicht. Het bier is in de aanbieding, 3 voor 10 dinar, dus het kan niet op.
We hebben een gezellige avond en om 23.45 liggen we uiteindelijk op1 oor.

De volgende ochtend hebben we een resort aan het strand geregeld. We worden opgehaald door een busje en worden er dan naar toe gebracht.
Voor 29 dinar kunnen we de hele dag bij het strand of zwembad zitten, lunchen en 2 uur op een boot met glasbodem en snorkelen.
Lekker relaxed en aan het water is er een koel windje.
Het blijkt een top dag. Lekker gelegen, veel gelachen, lekker gegeten.
De boottocht was leuk, door de glasbodem zagen we een vliegtuig op de bodem liggen ( schijnt in scene te zijn gezet) een tanker en een gezonken handelsschip.
Het snorkelen was ook leuk. Mooi koraal en mooie vissen. Er stonden best hoge golven en sterke stroming, dus op de terugweg heb ik toch nog wat slokken Rode Zee naar binnen gekregen, lekker zout. Mijn masker lekte en door de golven kwam er steeds water in mijn pijpje, dus ik heb alles afgedaan, maar dan kreeg ik ook nog water binnen. Joost was de reddende engel en heeft mij meegenomen richting de boot.
Na het varen hebben we nog wat gedronken bij het zwembad, waar men een poolparty hield. Harde muziek en een blaaskanon met schuim. Grappig.
Groot contrast tussen de bezoekers. Moslima's volledig gesluierd in een soort boerkabadpakken en westerse toeristen in kleine bikini's. Maar ook onder de plaatselijke bevolking zie je deze verschillen.
Om 6 uur worden we weer opgepikt door de bus en gaan we terug naar het hotel.
Om 8 uur gaan we met zijn 8en nog lekker uit eten en dan vertrekken we morgen weer richting Amman voor onze laatste nacht.

De volgende dag om half 10 gaan we de bus in. Het wordt een lange saaie rit van ongeveer 5 uur.
We stoppen 2 keer onderweg om te plassen of wat te eten.
Om 3 uur komen we aan in het hotel waar we ook zijn begonnen. We nemen afscheid van onze chauffeur en van Abdul.
De rest van de dag vermaken we ons wat in de stad. We winkelen een beetje en komen daar Dian en Addy tegen. (moeder en dochter) en samen lopen we naar Rainbowstreet om daar nog wat te drinken en te eten.
Het eten was heerlijk.
Nog een laatste biertje in een bar, ja ze hebben er eentje gevonden die bier verkocht, en nog een laatste biertje in het hotel.

Morgen gaan we weer naar huis.
Het was een 12 daagse reis, maar door alle indrukken en activiteiten lijkt het wel alsof we 3 weken weg zijn geweest.
Jordanië is een land van vele gezichten. Er is veel geschiedenis, heel veel verschillende landschappen. Er is rijkdom en armoede. Het afval overal is een probleem, al dat plastic.
Het is een prachtig land met hele vriendelijke mensen. Hoogtepunt was toch echt Petra en op de 2e plaats Wadi Rum ( ondanks de slechte nacht)
We vonden het leuk dat jullie weer mee reisden lazen jullie reacties met plezier.
Wij gaan bedenken wat we volgend jaar gaan doen, dus wie weet tot de volgende reis.

Linda

Wat een mooie reis! Jullie zijn wel veel meer vrij gelaten dan wij geloof ik. Onze gids naam ons overal mee naartoe waardoor we ook bijna alles als groep deden. Zo hebben wij boven op het Hilton gedanst (een lekkere biertjes gedronken). Ieder restaurant werd door hem uitgezocht. Dat zorgde wel voor veel meer kosten dan beraamd. Wij aten nooit goedkoop. Aan de andere kant was hij wel een hele goede gids die heel veel kon vertellen. Achteraf ben ik daar blij om.

Pam

Jullie hebben een mooie, boeiende reis gemaakt.
Goede reis terug!

Rob van Lith

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt zeg, en wat hebben jullie veel gezien.
Als jullie thuis zijn moeten we maar gauw even bijpraten, en de koude cola en amstel bier, en wifi staan gereed. PS geen airco al hadden we eigenlijk wel nodig afgelopen week in Nederland hier was het ook 40gr Pfffff.

Karin

Dank je wel voor je altijd leuke verhalen, met veel plezier gelezen en deze reis nemen ze jullie niet meer af. In WadiRum hebben wij allen buiten geslapen, gewoon alle bedden naar voren geschoven uit die muffe tenten en daar lagen we op een rijtje.... leek wel een rusthuis! ??

Esther

Mooie reis en genoeg stof om over na te denken voor ik besluit om die kant uit te gaan. Dank voor je verslag weer Marinette: altijd een genot om te lezen.

Ivonne

Bedankt voor de mooie verhalen, weer heerlijk meegereisd!
Fijne vlucht terug naar de Hollandse bodem en dat heerlijke koude biertje!

Tot de volgende reis! Xx