jordanie2019.reismee.nl

Grand Canyon en Dana

Na het ontbijt,wat weer niet al te denderend was, vervolgen we onze reis.
Waren we gsteen bij de plek waar Johannes de Doper Jezus zou hebben gedoopt, stoppen we nu bij Mount Nebo, tevens de gedenkplaats van Mozes. Zo zijn er in Jordanië een hoop religieuze plekken te vinden.
Op deze berg zijn tevens een aantal grote mozaïken gevonden die mooi gerestaureeerd zijn. We lopen er rond en bewonderen het uitzicht rond de berg en gaan weer verder. We maken een korte stop, tenminste dat was de bedoelling, bij een giftshop, waar we ook te zien krijgen hoe men hier mozaïken maakt.

De gifts worden echter erg mooi gevonden door een groot deel van de groep, zodat de stop in plaats van een kwartier, zeker 3 kwartier duurt. Er worden verschillende dingen aangeschaft door de groep, maar wij kopen niets. We zien wel een heel mooi tafeltje voor in de veranda, maar de prijzen die ze vragen zijn echt belachelijk. Onder het mom van handwerk vraagt men 1800 euro ongeveer voor een klein tafeltje, als je echt serieus bent willen ze de prijs wel laten zakken. Als je zulke aanvangs prijzen vraagt dan ben je volgens mij meteen geen serieuze koper meer, maar goed. Sommigen van de groep tuinen er wel in en na een best wel lange stop, gaan we weer verder. We zijn benieuwd of we sommige dingen verderop in de reis goedkoper zullen aantreffen.
We rijden via Kingsroad, een belangrijke handelsroute uit het verleden naar de berg waar Johannes de Doper zou zijn onthoofd. Het is een hoge berg en we gaan er omhoog om het uitzicht te bewonderen. Het is een behoorlijke klim, en sommigen van de groep doen het ook niet. Natuurlijk doen wij het wel en al hijgend boven gekomen is er behalve het uitzicht eigenlijk niet zoveel te zien. Al snel gaan we weer terug en weer terug bij de bus krijgen we een lunchpakket, wat we met zijn allen onder een boom gezeten opeten.
We vervolgen onze reis richting Dana. We rijden echt door een verschrikkelijk mooi landschap, wat ook wel de Grand Canyon van Jordanië wordt genoemd. De Canyon is op het diepste punt wel 1 km diep. Echt zo mooi om te zien. He is moeilijk te vatten op de foto's. Zoals ze wel een zeggen "je moet er bij geweest zijn".

Na de Grand Canyon volgt een relatief saai stuk landschap, dor en kaal en rijden we over een soort snelweg, die momenteel gefinancierd door Saoedi Arabië, opgeknapt wordt, omdat dit een belangrijke route richting Mekka is.
We naderen Dana national park en het plaatsje Dana. Het landschap is hier weer totaal anders.
Het plaatsje Dana is een plaatsje uit de oudheid, wat verlaten is, omdat belangrijke routes waren veranderd. De laatste jaren zijn enkele oorspronkelijke families teruggekeerd en proberen het plaatsje nu weer nieuw leven in te blazen met behoud van de oorspronkelijke huizen en bouwstijlen. Een deel van de gerestaureerde huisjes zijn nu ingericht als hotelkamer en daar slapen wij vannacht.
De kamer die wij krijgen is prachtig, met her en der wat slordige afwerkingsfouten. Er is geen airco, maar het ligt hier wat hoger en dus is het hier wat koeler.
Iedereen is enthousiast en er worden flink wat foto's gemaakt.
's Avonds krijgen we een home made diner in het restaurant van het hotel. Dit restaurant ligt op de bovenverdieping en via een gammele trap is dit te bereiken. Het restaurant is in totale tegenstelling met de kamers. Het is op zich leuk ingericht, maar het is gammel en rommelig en zo te zien is hier nog niet veel gerestaureerd.
Het eten smaakt voortreffelijk en na nog een drankje gaan we naar bed.
We hebben heerlijk geslapen, maar als we aan het ontbijt zitten blijkt al gauw dat de meeste anderen niet zo goed hebben geslapen. Al gauw concludeert de groep dat wij de royal suite hadden ( hebben wij ook eens geluk, hahaha) en dat vooral de kamers die tegen het hotel aan lagen echt behoorlijk minder waren. Bij het gezin met moeder, dochter en zoon hadden ze zelfs bedwanten in het bed, echt horror. ( ze hadden ze gefilmd, ieuwwwwww)
Gelukkig voor sommigen zaten we hier maar 1 nacht. Trouwens het ontbijt was ook verschrikkelijk, met het brood kon je iemand zijn hersens inslaan, de smeerkaas was uitgedroogd en de eieren zo hard gekookt dat ze in stenen waren veranderd.
Zo als de snollebollekes zouden zeggen : " En doorrrrrrrrrrrrr| ".