jordanie2019.reismee.nl

Amman, dagje vrij

Vandaag hebben we een vrije dag. Gisteravond nog even nagezeten in de bar van het hotel. De enige plek n de buurt waar bier is te krijgen.
Daar betaal je dan wel wat voor, ongeveer 11 euro voor een biertje. Ter indicatie: een cola in het hotel kost 3 dinar, dat is ongeveer € 3,75. Buiten het hotel kost een cola tussen 50 cent en € 1,25. OP erg toeristische plekken iets meer.
We hebben inmiddels een echte groepsapp met de groep en daarin hebben we afgesproken naar de Citadel te gaan. Dit is een historische plek in het centrum van Amman en ons hotel zit in het centrum, dus dat komt goed uit. We kunnen de Citadel vanuit het hotel zien liggen. We moeten een lange trap af en dan weer wat trappen op en een klimmetje omhoog. Er wordt nog getwijfeld over een taxi, maar heel stoer gaan we het te voet doen.
Het is in Amman nog redelijk qua temperatuur, vanmorgen is het ongeveer 26 graden.
De klim valt natuurlijk wel een beetje tegen, maar we worden beloond met mooie oude opgravingen van duizenden jaren oud. We zien de tempel van Hercules, wat andere beelden en er is een klein archeologisch museum, een paleis en we hebben uitzicht op een Grieks-romeins theater en de stad. Prachtig allemaal.

We zijn nog getuige van een fotoshoot van een bruidspaar, die ook braaf voor ons poseren.
Na de citadel zijn we naar beneden gegaan om te lunchen. Ondertussen hebben we een tweede poging gedaan om te pinnen, maar ook hier lukt het niemand om geld uit de automaat te krijgen. Uiteindelijk hebben we maar met onze creditcard gepind. Dat lukte gelukkig wel.
Nu op zoek naar wat te eten. Joost en Winfred spotten een leuk dakterras en gaan alvast vooruit om daar plek voor ons te reserveren.
Nadat we allemaal zaten kregen we de menukaart en konden we bestellen. En toen begon het lange wachten, en wachten en wachten en hee, na meer dan een uur kwam er wat aan. Vier personen van de 15 kregen hun drankje en eten, gelukkig. Maar de rest ging verder met wachten, en wachten, en wachten. Goed om een lang verhaal kort te maken zijn we na ongeveer 1 uur en 50 minuten opgestapt en hebben niet betaald. ( alleen hetgeen we gekregen hebben)
Een deel met vreselijke honger is naar de overkant gelopen, alwaar een heerlijke shoarmatent ons heeft verrast met een heerlijke wrap shoarma voor maar 2 euri's.
Met gevulde buikjes gingen we verder met de plannen van vandaag, namelijk een bezoek aan de blauwe moskee, ook wel de King Abdullah Moskee.
4 taxi's regelen voor 15 personen is best een dingetje, maar we hadden het toch vrij snel voor elkaar.
Op naar de moskee. Tuuuuurlijk wist de chauffeur waar het was, geen probleem. Ook zijn collega's hadden driftig ja geschud, dus off we go.
Onze chauffeur reed met 1 hand, in zijn andere hand had hij een flinke beker hete koffie. Het begon al best avontuurlijk dus. Volgens google maps was het ongeveer 8 minuten met de auto. Op een gegeven moment zagen we de moskee liggen, we waren er bijna. Maar de taxi reed door. Wij reden vooraan en achter ons zagen we 2 taxi's nog volgen en 1 was uit beeld. We zeiden nog tegen elkaar, zeker 1 richtingsverkeer, hij moet er omheen, maar toen hij een brug over ging zei ik: "volgens mij zie ik de moskee achter ons liggen". De chauffeur had er aardig de sokken in en op onze vragen kwam een hoop Arabisch gebrabbel, maar geen antwoord. De sfeer werd al wat lacherig achterin de taxi. Joost besloot google maps aan te zetten en liet dit aan de chauffeur zien. Die begon driftig te knikken en nam vrij onverwachts een volledige linksomkeerts, zijn collega taxi's volgden blind. Ondertussen zaten wij hardop te lachen achterin, want het was best komisch ( je moet erbij geweest zijn). Toen de chauffeur vervolgens midden op de snelweg langzaam op links ging stilstaan en zijn collega op rechts hetzelfde deed en zij met de raampjes naar beneden druk in het Arabisch aan het discussiëren waren kon je ons opvegen. Joost was de enige die nog serieus was met zijn google maps. Achter ons stond een rij toeterende auto's en we gingen gelukkig weer verder. De chauffeur had Joost zijn mobiel ingepikt en reed met deze in zijn hand naar de moskee.( dat kan hier nog allemaal, ze hebben vrijwel nooit 2 handen aan het stuur). Na een behoorlijke omweg kwamen we eindelijk aan bij de moskee.
Allemaal blij eruit, 1 taxi waren we kwijt, maar die bleken aan de voorkant van de moskee te staan en hadden de reis in 3 minuten afgerond, terwijl wij er bijna 20 over deden. Eind goed al goed zou je zeggen, ware het niet dat de moskee gesloten was. Hebben wij weer. In de boekjes stond dat hij open zou zijn, maar kennelijk was er een trouwerij of iets dergelijks. De bewaker bij de poort was niet de vriendelijkste en was dan ook niet om te praten.
Weer een tegenvaller dus. Wel mochten we foto's van de buitenkant nemen, maar dan moesten de dames een zwart gewaad aan. Sister act was er niets bij. Maar wat je niet doet voor een leuke foto...….

Na een bliksem bezoek aan een kerk de er naast lag en waar we wel in mochten hebben we toch weer 4 taxi's weten te vinden. Dit keer meteen met google maps erbij en daardoor waren we snel weer in het hotel.
Even douchen en we gaan weer op weg,, dit keer met Uber taxi's, stuk luxer en goedkoper trouwens, met zijn allen richting Rainbowstreet, 1 van de populairste straatjes in Amman, met veel leuke eettentjes.
Eerst wat gedronken in een roofbar en vervolgens gegeten bij een ander restaurant.
In het restaurant was een show met een zanger, dus dat hebben we nog even meegepikt. Wat opviel was dat het voornamelijk lokale vrouwen waren die er zaten en dat er zoals in bijna alle restaurants of uitgaansgelegenheden flink aan de waterpijp wordt gelurkt. Sommige tenten staan er blauw van. Zal wel een soort compensatie zijn voor het feit dat je vrijwel nergens alcohol kunt krijgen.
Een deel van de groep ging nog op zoek naar alcohol en wij zijn met wat anderen terug gegaan naar het hotel.
De volgende dag reizen we door naar de Madaba en de dode zee.

Ivonne

Heerlijk verhaal weer! Wat zullen jullie gelachen hebben!

Tjeerd

Wat een prachtig avontuur! Leuk geschreven Marinette!

Esther

Weer geen saaie vakantie voor jullie. Je verhalen zijn weer super leuk om te lezen: ga zo door ?

Margot

Ik leef mee hahs

Linda

Geweldig! Ik zie jullie helemaal gaan. De mensen zijn echt leuk daar vind ik. Ze moeten er zelf ook om lachen. Het is niet eens dat ze je willen belazeren.... Ze weten het echt niet hoor het te doen met die toeristen volgens mij. Geniet nog lekker verder!

Pam

Prachtig verhaal en leuk geschreven!